הסדנאות שלנו:
להלן רשימת הסדנאות שאנו מציעים במסגרת מרכז המידע, לחצו על הלשונית מימין לפירוט הסדנה:
קודים אתיים לעובדי חינוך והוראה
קוד אתי הוא רכיב רב ערך בתהליכי הפרופסיונליזציה של כל מקצוע, ומשמש כלי חשוב בארגז הכלים של אנשי ונשות המקצוע. הקוד האתי מסייע לבעלי המקצעות השונים לנווט בין סוגיות ודילמות שהם מתמודדים עימן.
הסדנה מבוססת על אסופת קודים אתיים המתמקדים בעובדי חינוך והוראה, ומטרתה להביא בפני אנשי ונשות החינוך בישראל דוגמאות של קודים אתיים שונים. האסופה מנווטת בין מדינות שונות, שדות חינוך שונים ותפיסות עולם שונות, ומציגה מגוון דרכים לניסוח קוד אתי מקצועי.
אנו מקווים שאסופה זו, והסדנה המתבססת עליה, ישמשו כמצפן וכמקור לחשיבה על אודות אתיקה פרופסיונלית; ייצרו תשתית להוראת נושא האתיקה המקצועית בכל שלבי הכשרת המורים והפיתוח המקצועי שלהם, ויעניקו השראה לגיבוש קודים אתיים אחידים ומקובלים במערכת החינוך הישראלית.
הסדנה תזמן למשתתפים אפשרות לדון באתיקה המקצועית של אנשי חינוך והוראה, להכיר תפיסות של אתיקה יישומית, לבחון את ההיסטוריה של יוזמות והצעות שונות לקודים אתיים במדינת ישראל, ולנתח קודים מן הארץ והעולם.
עוד נדון בסוגיות אתיות העולות משדה החינוך בישראל ונשלחו על ידי המשתתפים עוד לפני מועד הסדנה. הסוגיות הללו יידונו וינותחו במעגלי שיח ויוצגו במליאה המשותפת.
מבנה היום:
10:00–10:30 התכנסות והיכרות
10:30–11:30 אתיקה יישומית בחינוך
11:30–13:00 מעגלי שיח סביב סוגיות ודילמות אתיות
13:00–13:30 הפסקה
13:00–14:00 הצגת הניתוח של הסוגיות השונות
סדנה לאוריינות מידע
צוות מרכז המידע הבין-מכללתי במכון מופ"ת פיתח עבורכם סדנה המעניקה כלים מעשיים באוריינות מידע שיסייעו לכם להעמיק ולבסס את המחקר שלכם.
נושאי הסדנה:
- איתור מקורות מידע אקדמיים, אחזורם, מיונם והערכת מהימנותם
- הכרת מאגרי מידע ונתונים ישראליים ובין-לאומיים
- אסטרטגיות חיפוש מתקדמות
- ניהול מקורות מידע
- היכרות עם תוכנה לציטוט מקורות
בסדנה תרכשו כלים וידע על מאגרי מידע וכלי מחקר אקדמיים, איתור מקורות מידע, ניהולם והפניה נכונה אליהם.
11:30-10:30 היכרות עם מרכז המידע, מאגרי המחקר וכלי המחקר
13:00-11:30 מאגרי מידע בחינוך
13:30-13:00 הפסקה
15:00-13:30 חיפוש מתקדם
15:30-15:00 ניהול מקורות מידע וציטוט
סדר ההרצאות גמיש וניתן לשינוי.
סדנה לניהול ולציטוט מקורות ביבליוגרפיים
תוכנת MENDELEY
האם נתקלתם בקושי לצטט במדויק לפי כללי הציטוט האקדמי? האם תרצו לחסוך בזמן הגשת מאמר שנדחה לכתב עת אחר, הנוקט שיטת ציטוט שונה?
בסדנה זו תתרגלו שימוש מושכל בתוכנת MENDELEY – תוכנה לציטוט מקורות באופן יעיל, ללא מאמץ ידני ובזבוז זמן מיותר.
לתוכנת MENDELEY יתרונות רבים:
- שינוי קוד הציטוט בלחיצת כפתור, ללא צורך להקליד את הטקסט מחדש.
- אגירה ואחסון חינמיים של קובצי ה PDF-שאיתרתם.
- גישה לחומרים האקדמיים מכל מקום – במחשב הביתי, במחשב הנייד ובטלפון החכם.
בהמשך הסדנה תיחשפו למגוון אסטרטגיות פעולה בנוגע לבחירה מושכלת של כתב עת לפרסום המחקר שלכם.
11:00-10:00 ביבליומטריקה: מדדי ציטוט אקדמיים
12:30-11:00 הדגמה והפעלה של תוכנת ניהול מקורות
13:00-12:30 הפסקה
14:00-13:00 הדגמה והפעלה של תוכנת ניהול מקורות
15:00-14:00 כיצד לבחור כתב עת לפרסום
סדר ההרצאות גמיש וניתן לשינוי.
סדנת אתיקה במחקר החינוכי
המחקר החינוכי מערב משתתפים בני גילים שונים, חלקם קטינים וחלקם בוגרים. בבואנו לבצע מחקר עלינו להיות מודעים לזכויותיהם של המשתתפים במחקר.
שלב מהותי בעריכת מחקר הוא הגשת בקשה לקבלת אישור של הוועדה האתית המוסדית או של המדען הראשי של משרד החינוך. בסדנה זו נציג בקצרה את התפתחות האתיקה המחקרית, לרבות האסדרה הרווחת בתחום זה. נדון בעקרונות העיקריים שעיסוק באתיקה מחקרית מעלה, ונבחן את נוהלי משרד החינוך בנושא פעילות מחקרית במערכת החינוך.
11:00-10:00 אתיקה במחקר החינוכי – יסודות
12:00-11:00 נוהל המדען הראשי
12:30-12:00 הפסקה
12:30-13:30 כתיבה מונחית של בקשה לאישור אתי
סדר ההרצאות גמיש וניתן לשינוי.
סדנת מדדי ציטוט ודירוג כתבי עת
מהו האימפקט פקטור, כיצד הוא נקבע והאם יש לו חלופות אחרות?
קידום בעולם האקדמי מבוצע על סמך הערכה של ביצועיו של החוקר. הערכה זו מתבססת בחלקה הגדול על בחינת רשימת הפרסומים של החוקר ודירוג כתבי העת שפרסם בהם.
בסדנה זו נציג בפניכם את הביבליומטריקה, המציגה את הדירוגים השונים הקיימים כיום לכתבי עת, כגון Impact Factor. לצידה נבחן את מדדי האלטמטריקס, הבוחנת את מכלול התקשורת המדעית (ציטוטים במאמרים, הורדות, הפניות לרשתות חברתיות, הצגה במצגות ועוד).
11:30-10:00 ביבליומטריקה ואלטמטריקס: מדדי ציטוט אקדמיים
11:45-11:30 הפסקה
13:15-11:45 כיצד לבחור כתב עת לפרסום
סדר ההרצאות גמיש וניתן לשינוי.
סדנה לאיסוף מידע בחינוך
מהם מאגרי המידע הקיימים בישראל?
מהם נתוני עתק (Big Data) וכיצד ניתן להשתמש בהם?
איסוף נתונים על אודותינו מתבצע כל העת על ידי גופים ריבוניים ומסחריים. מה מכל המידע הזה זמין לרשותנו כחוקרים, ומה משמעותו בהקשר של למידה והוראה?
בחלקה הראשון של הסדנה נכיר את מאגרי המידע הקיימים בישראל והעוסקים בחינוך:
- מאגרים פתוחים ונגישים לציבור הרחב
- מאגרים חסומים למחצה הדורשים הרשאות כניסה
- מאגרים מסווגים שאינם פתוחים לקהל
בחלקה השני של הסדנה נבחן את השימוש בנתוני עתק (Big Data) כדי לנבא הצלחה של תלמידים במערכת החינוך ובמוסדות להשכלה גבוהה, על בסיס ניתוח למידה (learning analytics) – ניתוח פעולות מדידה, איסוף, ניתוח ודיווח על לומדים בהקשרים שונים, וזאת במטרה לבצע הערכה ולהוביל לשיפור.
11:30-10:30 מיפוי מאגרי המידע בישראל
11:45-11:30 הפסקה
13:15-11:45 נתוני עתק בחינוך
סדר ההרצאות גמיש וניתן לשינוי.
סדנת חדשנות בחינוך
מתודולוגיות לפיתוח חדשנות
מגמות ואתגרים עתידיים בחינוך
מהי יצירתה של פעילות חדשנית במערכות החינוך, וכיצד היא מפותחת ומשתלבת בכלל המערכת?
הרצאה זו תציג את השלבים השונים הקשורים בפיתוח זה, החל בשלב יצירת הרעיון החדשני, עבור בפיתוחו ובניסויו וכלה בשיתוף הידע הנצבר ממנו לקראת הרחבתו האפשרית לכלל המערכת. נבחן מתודולוגיות פיתוח ויחידות מו"פ ממשלתיות ברחבי העולם.
11:30-10:00 מתודולוגיות לפיתוח חדשנות בחינוך
11:45-11:30 הפסקה
13:15-11:45 הרחבת יישום השימוש בתוצר חינוכי (סקלביליות)
13:45-13:15 הפסקה
15:15-13:45 מגמות ואתגרים עתידיים בחינוך
סדר ההרצאות גמיש וניתן לשינוי
סדנת אתגרים במידענות
לא על הפייסבוק לבדו
בסדנה זו נלמד לאתר מידע שאינו מצוי במחקרים באמצעות דרכים לחיפוש "מחוץ לקופסה" – חיפוש מעמיק הכולל רשתות חברתיות, תוכנות לאיתור טרנדים ועוד.
המידע באינטרנט משתנה במהירות עצומה בלי שיש לנו יכולת לעקוב אחר כל הטרנדים והחידושים שמסביבנו ולהבין אותם. איך בכל זאת נוכל להתמצא בנעשה ולעקוב אחר כל מה שמתחדש בתחום שמעניין אותנו בלי ללכת לאיבוד או לטבוע באוקיינוס העצום של המידע ברשת?
בסדנה זו נלמד איך לגרום בקלות למידע הרלוונטי להגיע אלינו בצורה מדויקת ומפולחת; נלמד על כלים מתקדמים לחיפוש מידע איכותי, סמכותי ומהימן שיאפשר לנו להיות מעודכנים תמיד ויעזור לנו למצב את עצמנו כמומחים בתחום שמעניין אותנו. נכיר כלים חדשניים ליצירת תכנים מעשירים ומעניינים ולאצירת מידע, ונעשה היכרות עם ה"באז" האחרון בעולם האינטרנט: חוכמת ההמונים, אוטומציה, למידת מכונה, החיפוש הסמנטי מהמחשב ומהמובייל.
עוד נלמד על שיטות מתקדמות לאחזור מידע מרשתות חברתיות ולאתר מובילי דעת קהל ותכנים שיוצרים מומחים בעלי שם עולמי בתחום הפדגוגיה בעולם.
11:30-10:00 שיטות ו"טריקים" לאיתור מידע מתקדם מרשתות חברתיות ברחבי העולם
11:45-11:30 הפסקה
13:15-11:45 איתור טרנדים ובאזים עם מגמות חדשניות
סדר ההרצאות גמיש וניתן לשינוי